• slide_mit_1.jpg
  • slide_mit_2.jpg
  • slide_mit_3.jpg
  • slide_mit_4.jpg

Zaproszenie na Kongres PIT

Szanowni Państwo,
Członkowie Polskiej Izby Turystyki,

w załączeniu przekazuję zaproszenie od prezesa Pawła Niewiadomskiego na Kongres Polskiej Izby Turystyki w Marsa Alam.



Marzena Markowska
Rzecznik Prasowy

Jak składać deklaracje do TFG?

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny udostępnił na swojej stronie internetowej filmy instruktażowe pokazujące jak poprawnie wypełnić deklarację do TFG. Fundusz zebrał doświadczenia o najczęściej popełnianych błędach i o powielaniu niektórych z nich, a także pytania o instrukcję wypełniania deklaracji. Na tej podstawie nagrał dwa kilkuminutowe filmy instruktażowe. - Tłumaczymy i pokazujemy w nich jak poprawnie wypełnić deklaracje, papierowe i e-deklaracje, do TFG – mówi Renata Mentlewicz, dyrektor Biura Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Wśród najczęściej pojawiających się problemów przy wypełnianiu deklaracji są m.in.: wątpliwości dotyczące poprawnego wyliczenia składki należnej do TFG (np. rozliczanie składek za rozwiązane umowy) czy problemy natury formalnoprawnej (np. odnośnie osób uprawnionych do podpisania deklaracji). Wraz z uruchomieniem TFG, w listopadzie 2016 roku, organizatorzy turystyki i pośrednicy turystyczni zobowiązani zostali do przekazywania do Funduszu: comiesięcznych deklaracji o sprzedanych imprezach oraz składki przeznaczonej na dodatkowe zabezpieczenie turystów. Miesięcznie touroperatorzy składają ponad 3,5 tysiąca takich deklaracji. Filmy instruktażowe o tym jak je wypełnić można znaleźć na stronie www.ufg.pl w zakładce Turystyczny Fundusz Gwarancyjny / dla organizatorów turystyki / deklaracja https://www.youtube.com/watch?v=jWyEwUDyAJU&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=Ao7Y9OhIM64&feature=youtu.be TFG działa jako II filar zabezpieczeń dla turystów w przypadku niewypłacalności touroperatora. Gwarantuje on dodatkowe środki, w sytuacji gdy: a) touroperator nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okazują się niewystarczające, bądź b) środki z zabezpieczenia finansowego biura podróży nie wystarczają na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów w związku z niezrealizowanymi wyjazdami (w całości lub części).

Branża lotnicza inwestuje w IT

Lotniska i linie lotnicze wydzą w tym roku niemal 33 miliardy dolarów na technologie informatyczne – wynika z najnowszego raportu SITA "2017 Air Transport IT Trends Insights". Inwestycje technologiczne uczestników rynku lotniczego stanowią niemal jedną trzecią ich wydatków i koncentrują się na podobnych priorytetach. Dyrektorzy działów IT lotnisk i przewoźników zwracają uwagę przede wszystkim na cyfrowe bezpieczeństwo, usługi w chmurze oraz samoobsługę dla pasażerów. Raport SITA pokazuje, że wydatki na IT w branży lotniczej są coraz ważniejszą pozycją w budżecie a ich procentowy stosunek do rocznych obrotów firm będzie wzrastał. Szacuje się, że w 2017 roku wynosił on będzie 3,3% dla linii lotniczych (24,3 miliardów dol.) i 5,05% dla lotnisk (8,43 miliardów dol.). W 2018 roku 70% przewoźników i 88% lotnisk spodziewa się dalszego wzrostu wydatków na IT. Zarówno dla lotnisk jak i dla przewoźników jednym z priorytetów jest cyber-bezpieczeństwo. Niemal wszystkie (odpowiednio 96% i 95%) planują inwestycje w tym zakresie na trzy najbliższe lata. Z kolei usługi w chmurze są priorytetem dla 95% przewoźników i 85% lotnisk. Trend ten jest zauważalny w raportach SITA od 2015 roku. Trzecim najważniejszym obszarem są technologie umożliwiające pasażerom samoobsługę. Linie lotnicze skupiają się też na dostarczaniu usług mobilnych. 73% linii lotniczych oferuje check in za pomocą smartfona, 70% umożliwia boarding poprzez smart fon, 68% wysyła powiadomienia o statusie lotu. Rozwijającym się obszarem są również aktualizacje dotyczące lotu, zamieszczane w czasie rzeczywistym w mediach społecznościowych. Obecnie oferuje je 31% przewoźników, w ciągu trzech lat odsetek ten ma wzrosnąć do 92%. Ułatwienie korzystania z usług w jednym kanale mobilnym jest również ważne dla branży lotniczej. 94% linii lotniczych uważa za priorytet oferowanie wszystkich usług w ramach jednej aplikacji. Z kolei lotniska pracują przede wszystkim nad ułatwieniem pasażerom drogi przez terminal i większą automatyzację odprawy bagażowej i wejścia na pokład. Badają wykorzystanie w tym zakresie nowych technologii, takich jak czujniki i beacony. 80% lotnisk planuje tego typu inwestycje w ciągu najbliższych trzech lat. 74% przeznaczy środki na technologie ułatwiające odnalezienie drogi na lotnisku.

Wspólny wyjazd do Lwowa krakowskich izb turystycznych

 

Trzy izby turystyczne działające na terenie Małopolski zorganizują wspólny wyjazd studyjny do Lwowa. Będzie on okazją do dalszych rozmów o integracji. Takie decyzje zapadły podczas spotkania prezesów tych organizacji.

Dnia 14.08.2017 r. w Krakowie spotkali się: prezes Małopolskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki - Roman Mandyna, członek oddziału Mieszko Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki Piotr Pryszcz oraz Aleksander Giertler - prezes honorowy Nowosądeckiej Izby Turystki (w zastępstwie za Prezesa Andrzeja Danka). Celem spotkania było podjęcie dalszych rozmów dotyczących integracji tych trzech izb.

Podczas spotkania została podjęta decyzja o zorganizowaniu dla członków wszystkich trzech izb wyjazdu studyjnego do Lwowa podczas którego będą omówione dalsze kroki dotyczące podjęcia stałej współpracy w zakresie: promocji działalności turystycznych samorządów gospodarczych w Małopolsce, a także dążenia do dalszej integracji działań izb w zgodzie z ustaleniami na szczeblu centralnym.

Członkowie którzy wezmą udział w wyjeździe dodatkowo będą mieli okazje spotkania się z ukraińskimi Touroperatorami podczas organizowanego workshopu. Wyjazd odbędzie się w dniach 20-21 września 2017. Pierwszeństwo udziału w wyjeździe studyjnym będą mieli Członkowie Małopolskiego Oddziału PIT oraz pozostałych izb.

 

Katar bez wiz dla Polaków

Polska została dodana do listy krajów, których obywatele mogą odwiedzić Katar bez konieczności kupowania wizy turystycznej.

 

Pozwolenie dotyczy jednorazowego pobytu do 90 dni oraz wielokrotnego do 180 dni. Jak dotąd, obywatele Polski ponosili opłatę związaną z wykupieniem wizy turystycznej i musieli dopełnić formalności przed podróżą do Kataru.

 

Informacja dla Członków PIT o wyjeździe na Litwę

Szanowni Państwo,
Członkowie Polskiej Izby Turystyki

 

Departament Turystyki Litwy organizuje wyjazd studyjny na Litwę dla touroperatorów Polski. Wyjazd jest planowany w dniach 25-29 września r. 2017. Dla Państwa wygody koszty podróży na Litwę i z powrotem, zakwaterowania oraz pobytu na Litwie pokryją organizatorzy. Cały program wizyty odbędzie się w jęz. polskim.

Poniżej przesyłamy wstępny program wyjazdu. Jeżeli mają Państwo jakieś sugestie dotyczące programu, zwiedzanych miejsc lub terminu, organizatorzy proszą o informację.

Jeżeli są Państwo interesowani udziałem w wyjeździe, prosimy o wypełnienie załączonego formularza i przesłanie go na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 20 sierpnia r. 2017.

FORMULARZ

 

DZIEŃ I, 25 września

flight from Warsaw to Palanga 22:35-00:55

00:55 Arrival to Palanga

Transfer to Hotel. Overnight at the Hotel SPA Design Palanga

 

DZIEŃ II, 26 września

Breakfast

09:00-10:30 Excursion in Palanga with electromobiles and velomobiles

10:45 -12:00 Excursion in Palangas Amber Museum

12:10 lunch at the restaurant in Palanga

14:15-17:30 Excursion in Klaipeda Old Town + excursion Memel in the XIX century

17:30-19:30 free time to rest

19:30 Dinner at the restaurant Monai

Overnight at the Hotel Michaelson in Klaipeda

 

DZIEŃ III, 27 września

Breakfast

08:00 Transfer to Birštonas

11:00-13:00 excursion in Birštonas, visit to mineral water terminal and Vytautas Mineral SPA

13:00 lunch at the restaurant of Vytautas Mineral SPA

14:00 transfer to Druskininkai

16:00 19:30 excursion in Druskininkai and procedures at Grand Spa Lietuva and SPA Vilnius Druskininkai

20:00 Dinner at the restaurant Keturi vejai at Grand SPA Lietuva

Overnight at Grand SPA Lietuva

 

DZIEŃ IV, 28 września

Breakfast

09:00 transfer to Trakai

10:30 excursion in Trakai, visit to Trakai castle

12:00 lunch with kybyn degustation in Trakai

13:30 departure to Vilnius.

14:30 excursion in Vilnius Old Town, Vilnius University, Cathedral Square, S. Annas Church, Užupis district, Palace of Grand Dukes of Lithuania.

17:30 free time to explore city and to have some rest

19:00 Dinner at the restaurant Sweet Root

Overnight at the Hotel

 

DZIEŃ V, 29 września

Breakfast at the Hotel

09:00 Possibility to experience local crafts pottery, weaving, blacksmithing, etc.

12:00 Lunch at the restaurant in Vilnius Old Town

13:30 Excursion to Non-museum, M.K. Čiurlionis Memorial House Museum, The Gallery of Art, The Centre of the Contemporary Art

16:50 transfer to the Airport

19:00 flight to Warsaw

 

--
Pozdrawiam
 
Marzena Markowska
Rzecznik Prasowy
Polska Izba Turystyki
tel. 22 826 55 36
698 400 088

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Polska Izba Turystyki

Informacja dla Członków PIT dotycząca trzęsień ziemi w Kos i Bodrum

Szanowni Państwo,
Członkowie Rady PIT,

 

W nocy z 20 na 21 lipca miało miejsce trzęsienie ziemi, którego epicentrum znajdowało się w rejonie Morza Egejskiego, a jego skutki były odczuwalne na wyspie Kos i w okolicy Bodrum. Z informacji przekazanych izbie wynika, że na skutek tych zdarzeń nie ucierpieli klienci zrzeszonych w PIT organizatorów turystyki.

 

Jak wynika z naszych ustaleń, najbardziej odczuwalne wstrząsy zarejestrowano w mieście Kos. Obecnie jednak sytuacja jest opanowana. W mieście Kos trwają prace porządkowe i zabezpieczające.

 

W kilku hotelach znajdujących się na wyspie w nocy ewakuowano gości, jednak po sprawdzeniu stanu budynków przez lokalne służby, większość klientów mogła powrócić do swoich miejsc zakwaterowania. Pozostali klienci powrócą do hoteli po zakończeniu weryfikacji ich stanu technicznego nadzór budowlany.
Inspekcje inżynieryjne zostały również przeprowadzone na lotnisku, które obecnie funkcjonuje normalnie, a loty odbywają się bez przeszkód i zgodnie z planem.

 

W rejonie Bodrum wstrząsy były odczuwane wyłącznie w mieście, a klienci wypoczywający w okolicznych hotelach nie zgłaszali niepokojących informacji dot. wstrząsów. Lotnisko i hotele w tym rejonie funkcjonują normalnie.

 

Oficjalne informacje podawane przez lokalne służby porządkowe są pozytywne. W związku z unormowaniem się sytuacji, touroperatorzy zrzeszeni w PIT informują, że  do zmian rezerwacji mają zastosowanie Warunki Uczestnictwa. Jednocześnie pozostają w stałym kontakcie z lokalnymi służbami i monitorują sytuację, mając na uwadze bezpieczeństwo klientów.

 

--
Pozdrawiam
 
Marzena Markowska
Rzecznik Prasowy
Polska Izba Turystyki
tel. 22 826 55 36
698 400 088

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.